محقق داماد در روز بزرگداشت شیخ اشراق

هر علمی غیر وجه الله در آن اراده شود و به غیر از آستان خدا انسان را بکشاند درد سهمناک است، آتش جهنم تلخ و طولانی است

نوشته شده در تاریخ ۱۲:۱۰:۰۰ ۱۳۹۵/۰۵/۰۶ و در حوزه های اخبار و رویدادها - ۰ نظر
هر علمی غیر وجه الله در آن اراده شود و به غیر از آستان خدا انسان را بکشاند درد سهمناک است، آتش جهنم تلخ و طولانی است
همایش بزرگداشت شیخ اشراق روز گذشته (سه‌شنبه ۵ مرداد) با حضور استادان حوزه فلسفه و حکمت و با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه،‌ غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت‌الله یدالله یزدان‌پناه، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، دکتر غلامرضا اعوانی و ...

همایش بزرگداشت شیخ اشراق روز گذشته (سه‌شنبه 5 مرداد) با حضور استادان حوزه فلسفه و حکمت و با سخنرانی حجت‌الاسلام عبدالحسین خسرو پناه،‌ غلامحسین ابراهیمی دینانی، آیت‌الله یدالله یزدان‌پناه، آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد، دکتر غلامرضا اعوانی، نجفقلی حبیبی، بابک عالیخانی و رضا کوهکن در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
آیت الله سید مصطفی محقق داماد از استادان حوزه فلسفه و فقه در این همایش با موضوع «اصول فقه سهروردی» به ایراد سخنرانی پرداختند.
دکتر محقق داماد سخن خود را با بیتی شروع کردند که طبق گفته خودشان این بیت در پشت نسخه‌های شواهد الربوبیه که برای تصحیح روی آن کار می‌کرد با خط خوش نوشته شده بود که نویسنده آن مشخص نبود:
ممکن شود که جوهر نفسم فنا شود/ وین ممتنع که مهر تو از دل جدا شود /
در تنگنای عکس نقیضین فراق تو/ ترسم که صورتم ز هیولی جدا شود
آیت الله محقق داماد گفت: نام سهروردی چنان با حکمت عجین شده که انگار از همه چیز جدا شده. البته همیشه همین‌طور هم بوده که اگر کسی در زمینه‌ای سرآمد باشد رشته‌های دیگر او تحت الشعاع قرار می‌گیرد.اما از سهروردی کسی توقع ندارد که در زمینه علم فقه تبحر داشته باشد.
وی ادامه داد:  در سال 1418 دردانشگاه ریاض رساله‌ای با نام «التنقیهات فی اصول الفقه» منتشر که همه به اتفاق قبول کردند که این رساله مربوط به حکیم شهاب الدین سهروردی می‌باشد.این اثر تحقیقی است عمیق از تفاوت یک حکیم که اصول حکمت می‌داند و کسی که نمی‌داند. در واقع اهل تسنن ادعا دارند که فقه اولین بار توسط شافعی ارائه شده، ولی بزرگان شیعه در یک تحقیق مهم از آثار دو شاگرد امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «یونس ابن عبدالرحمن» و «حشام بن حکم» به اصولی منظم رسیدند که بسیار مقدم بر فقه شافعی است.
این استاد فقه و فلسفه ضمن اشاره به این سخن استاد مطهری که علوم اصول خلاء فلسفه را در حوزه‌ها  پر می‌کند ادامه داد: با نگاه به آثار فقهی سهروردی درمی‌یابیم که نگاه یک حکیم به اجتهاد چگونه است. سهروردی در حالی اثر فقهی خود را نگاشته که در ابتدای اثر مقدمه‌ای دارد که در آن اشاره می‌کند که این اثر را به دور از بحث‌های جدلی فقهای حاضر و بر مبنای عقلانیت نگاشته است. او اشاره می‌کند که برخی از ابناء عصر، فقه را به سوی بحث‌های جدلی کشانده و بر آستانش معتکف شده‌اند. وی در ادامه  و خطاب به دوستان خود می‌نویسد که این اثر را به دلیل اصرار آنها به رشته تحریر در آورده است."این مختصر را بدون حشو و زوائد و خالی از قواعد انحرافی فرآورده نمودم".

آیت الله محقق داماد با تأکید بر اینکه همه احکام دین را به خمسه تقسیم کردند اما سهروردی به حلال و حرام تقسیم می‌کند، گفت: این خود رازی دارد که جای بحث در جای دیگری می‌طلبد. نکته دیگر اینکه تأسف می‌خورم ای کاش بازپرس پرونده سهروردی این کتاب را خوانده بود. مطمئناً با خواندن این کتاب دیگر حکم قتل او را صادر نمی‌کرد مگر اینکه خود فروخته قدرت و ثروت بود.
سهروردی در مقمدمه خود در جایی اشاره می‌کند: هر علمی غیر وجه الله در آن اراده شود و به غیر از آستان خدا انسان را بکشاند درد سهمناک است، آتش جهنم تلخ و طولانی است. خدایا ما را از صالحین درگاه خودت و عارفین عبادات خود قرار بده.