دیدار استادان خارجیِ شرکت کننده در دوره شیعه شناسی از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران

نوشته شده در تاریخ ۱۶:۵۳:۰۰ ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ و در حوزه های اخبار و رویدادها - ۰ نظر
دیدار استادان خارجیِ شرکت کننده در دوره شیعه شناسی از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
تعدادی از استادان خارجی که در دوره شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب شرکت کرده‌اند صبح امروز ضمن بازدید از مؤسسه با رئیس معاون پژوهشی مؤسسه دیدار و گفتگو کردند...

صبح امروز (1 شهریور1395) مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران میزبان جمعی از استادان و دانشجویان غیر ایرانی بود که به منظور تکمیل اطلاعات و تتبعات خود در مورد شیعه، طبق هماهنگی و برنامه‌ریزی قبلی، در سومین دوره شیعه شناسی که توسط دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌گردد، شرکت می‌کنند. این گروه از اساتید و دانشجویان رشته‌های مطالعات اسلامی، مذاهب و ادیان بودند که از کشورهای اتریش، ژاپن، لبنان، آمریکا، لهستان، اسپانیا، آفریقای جنوبی، آلمان، انگلستان، کرة جنوبی، چین و نیجریه به ایران آمده‌اند.

پس از بازدید کوتاهی از محوطة بیرونی مؤسسه و کتابخانه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران این هیأت20 نفره دیدار و گفتگویی با رئیس مؤسسه (دکتر عبدالحسین خسروپناه)، معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی (دکتر شهین اعوانی) و دکتر محمدجواد اسماعیلی عضو هیات علمی گروه فلسفة اسلامی موسسه داشتند.
دکتر خسروپناه در ابتدای جلسه، ضمن خوش‌آمد گویی به مهمانان، از آن‌ها خواست تا خود را معرفی کنند. سپس ایشان به معرفی اجمالی مؤسسه پرداختند که شامل تاریخچه، زمینه‌های فعالیت، معرفی گروه‌های علمی، بعضی از اعضای هیئت علمی، انتشارات و طرح‌های مهم در حال انجام پرداختند.

خانم دکتر اعوانی نیز به معرفی نشریات موسسه به خصوص اهمیت مجله علمی- پژوهشی جاویدان خرد و مقالات انگلیسی چاپ شده در این مجله و اهمیت این نشریه در سطح بین‌الملل به خصوص در حوزة حکمت و علاقه‌مندان به فلسفة اسلامی پرداختند و تأکید کردند این مؤسسه پژوهشی در ایران از جایگاه ویژه‎ای برخوردار است چرا که در فعالیت‎های خود به صورت تخصصی به حوزه حکمت می‌پردازد که کمتر نهادی در کشور متکفل در این حوزه است.

در ادامه پروفسور دوشیشا ژاپن (Kenichiro Takao) در مورد واژه فلسفه اسلامی سوال کردند و پرسیدند: فلسفة اسلامی یعنی چه و قید اسلامی برای فلسفه به معنایی است؟ دکتر خسروپناه ضمن اشاره به کتاب خود در این خصوص با عنوان فلسفه فلسفه اسلامی، گفتند: این واژه به سه معنا به کار می‌رود: اول به فلسفه مسلمانان اشاره می‌کند و دوم به معنای جایگاه فلسفه در تمدن اسلامی است؛ و سومین دلیل آن این است که فیلسوفان مسلمان بسیاری از مباحث عقلی را از آیات و روایات استخراج کرده‌اند و نشان داده‌اند که این گزاره‌ها عقلی است و در واقع از متون اسلامی در فلسفه استفاده کرده‌اند، البته بخش عقلی آن. با عمل نشان داده‌اند که اسلام تنها سلسلة قوانین تعبدی محض نیست.

در ادامه جلسه و ضمن معرفی فعالیت‌های موسسه به دو کلان طرح جاری در موسسه یعنی 1) طرح ابن‌سینا، و 2) طرح حکمت سیاسی اسلامی اشاره شد و این مورد نیز مورد توجه استادان خارجی قرار گرفت و استاد دانشگاه کیپ تاون(Abdulqhader IsmailTayob) در مورد کاربرد و خاصیت فلسفه سیاسی در اسلام سوال کردند. در پاسخ ایشان خسروپناه توضیح داد که فلسفه اسلامی دارای جامعیت است و مباحث هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی، خداشناسی را شامل می‌شود و البته یک بخش هم نظریه سیاسی فیلسوفان و در واقع نگاه آنان به سیاست می‌باشد و این امر تقریبا در تمام فیلسوفان دیده می‌شود. برای مثال فارابی از مدینه فاضله سخن می‌گوید و سهروردی نیز در انتهای حکمت اشراق در ذیل بیان نظریه انسان کامل معتقد است که تنها انسان کامل می‌تواند زمام امور را به دست گیرد و سیاستمدار باشد. ملاصدرا هم در شواهد الربوبیه و مشهد پنجم نظریه سیاسی خود را بیان می‌کند هرچند که بیشتر فیلسوفان خود وارد عرصه سیاست نشده‌اند/