آیین تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم برگزار شد.

نوشته شده در تاریخ ۱۲:۱۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ و در حوزه های تک صفحه ای - ۰ نظر
آیین تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور جناب آقای دکتر غلامی،  وزیر محترم  علوم برگزار شد.
حکمت و فلسفه: آیین تودیع و معارفه رئیس سابق و سرپرست جدید مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با حضور جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم برگزار شد.

آیین تودیع دکتر عبدالحسین خسروپناه رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و معارفه دکتر غلامرضا ذکیانی سرپرست جدید مؤسسه با حضور دکتر منصور غلامی وزیر علوم، دکتر مسعود برومند معاون پژوهشی وزیر علوم، دکتر سیمایی‌صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی زیادی از فیلسوفان و محققان برجسته کشور برگزار شد.

این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و اعلام برنامه ها توسط دکتر محمد جواد اسماعیلی،‌ عضو هیئت علمی مؤسسه آغاز شد. وی خصوصیت بارز و وجوه اشتراک روسای قدیم و جدید مؤسسه را ایثارگری ایشان در دفاع مقدس و ویژگی های سرزمینی زادگاه آنان دانست که خصوصیات مردمان آن سرزمین، خصلت گفت و گوی بین ادیان، دگراندیشی و آزاد اندیشی است.

دکتر خسروپناه رئیس سابق مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز در ادامه این مراسم، سخنان خود را با آیه 140 آل عمران آغاز کردند :
إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ ۚ وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَدَاءَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ
و ادامه دادند:
تلک الایام نداولها...،  اقتضای این روزگار است که بین مردم در حال گرداندن است. تغییر و تحول جزو سنت تکوین الهی است و از مصادیق آن برگزاری همین جلسه است. اصل گردش از سنن تکوینی عالم است و افراد به حسب این اصل در رفت و آمد هستند. توفیق این را داشتم سنگر حکمت را از حکیمی چون دکتر اعوانی ستاندم و خدای را شاکرم که این سنگر را به حکیمی دیگر یعنی جناب آقای دکتر ذکیانی می‌سپارم. در دو سوی مدیریت من شخصیتهای فرهیخته‌ای قرار دارند  از یک طرف، دکتر اعوانی زحماتی را برای مؤسسه متحمل شدند و از طرف دیگر، دکتر ذکیانی با همت وروحیه جهادی که از ایشان سراغ دارم و خودشان فرزند جبهه و جنگ‌اند عملاً باید رشادت و ایثار خود را نیز در این زمان نشان بدهند، زیراکه پذیرش مسئولیت خود نوعی ایثار است.
ایشان عملکرد ریاست هفت و نیم ساله خود را اینگونه برشمردند:
تأسیس سه گروه جدید حکمت هنردینی، فلسفه علوم انسانی اسلامی و گروه فلسفه و علوم در تمدن اسلامی، جذب 17 عضو جدید از مجموع 28 عضو هیئت علمی، راه اندازی دوره پسادکتری در مؤسسه،‌ نشست‌های علمی میان رشته‌ای، ‌فلسفه و فیزیک، فلسفه و زیست شناسی، فلسفه و اقتصاد، فلسفه ‌و ورزش،‌ فلسفه پرستاری و حکمت در ادبیات فارسی،‌ تلاش برای تبدیل مؤسسه به پژوهشگاه و اخذ مجوز هیات امناء برای تأسیس پژوهشگاه و ابراز امیدواری برای همراهی وزارت علوم و شورای عالی گسترش برای تبدیل وضعیت مؤسسه به پژوهشگاه، انتشار 15 شماره نشریه جاویدان خرد،‌6 شماره ترنم حکمت در خصوص عملکرد محتوایی مؤسسه، ‌انتشار 7 شماره از مجله اشراق با مشارکت آکادمی روسیه به زبان انگلیسی و روسی، ‌تجلیل از بزرگان حکمت از قبیل ابن سینا،‌ شیخ اشراق ،‌ خواجه نصیر و همایش های مناسبتی مانند حضرت امام (ره)،‌ علامه جعفری،‌ برگزاری بزرگداشت دکتر دینانی،‌ مرحوم دکتر احمد احمدی، دکتر اعوانی،‌ سیدجلال‌الدین اشتیانی و سایر شخصیتها،‌ برگزاری همایش‌های روز جهانی فلسفه به عنوان ‌فلسفه و علوم پایه، وضعیت فلسفه در ایران معاصر، فلسفه و شناخت طبیعت، فلسفه و اجتماع، حکمت و معنویت، عقلانیت و اعتدال، حکمت در ادیان توحیدی و حکمت وتمدن، و کلان طرح های پژوهشی حکمت سیاسی اسلامی،‌ اندیشه‌نامه علوم عقلی، دانشنامه منطق، فعالیتها و ارتباطات بین المللی با کشورهای روسیه، هندوستان،‌ ترکیه، آلمان، ‌فرانسه، قزاقستان و گرجستان و کشورهای دیگر، حمایت از انجمن‌های علمی و مشارکت با مراکز فلسفی، ‌ارتباط با دانشگاه اصفهان برای نشر آثار مکتب فلسفی اصفهان را از جمله خدمات در دوران مسئولیت خود در مؤسسه حکمت و فلسفه ایران برشمردند. 
رفع مشکل سند ملکی مؤسسه را را نیز از جمله کارهای خود در مؤسسه دانستند و از وزارت علوم درخواست نمودند علاوه بر نظارت مالی از طریق نماینده خود به نظارت علمی بر فعالیتهای هیئت علمی در مجموعه وزارت علوم بیشتر اهتمام بورزند.
وی در پایان سخن خود حدیثی را امام صادق(ع) نقل کردند که حاکی از روش و سیره معصومین در برخورد اجتماعی با  مخالفان خود، مشعر بر دعوت به صبر و حلم و خویشتن داری انسانها در برخوردها و تضادهای فکری بود . 

در ادامه این مراسم، دکتر اسماعیلی، در بیان ویژگیهای رئیس جدید مؤسسه به فعالیتهای ایشان در حوزه منطق، کلام و فرق اسلامی و فلسفه دین اشاره نمودند و اینکه ایشان دارای آثار ارزنده ای اعم از مقاله، و کتاب و صاحب نظر و دارای نظریه ثبت شده در کرسی‌های آزاداندیشی و ...هستند و انتظار می رود با حضور ایشان بیش از پیش در گسترش همه رشته ها بخصوص رشته منطق و گسترش فعالیتهای آن که شخصیتی چون دکتر ضیاء موحد به عنوان مؤسس منطق جدید را در تارک خود می بیند و دیگر فعالیتها در عرصه فلسفه و مطالعات تطبیقی و ... را شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم نیز دکتر ذکیانی، رئیس جدید مؤسسه ضمن ابراز خرسندی نسبت به برگزاری این مراسم در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و وجود پتانسیل‌ها و ظرفیت های فراوان مؤسسه گفت:
باید در ابتدای عرایضم به وجود پتانسیل بسیار بالا در در این مؤسسه اشاره کنم و به عنوان شاهد مثال این سخن به معرفی دکتر غلامرضا اعوانی به عنوان استاد نمونه کشور و چهره ماندگار و عضو پیوسته فرهنگستان هنر،‌ دکتر سید ضیاء موحد استاد نمونه کشور و برگزیده چند دوره جایزه سال، ‌دکتر افضلی برگزیده جایزه کتاب سال در سال 1385 و نامزد جایزه کتاب سال 1397، دکتر سید حسین موسویان  برگزیده جایزه کتاب سال در سال 1392، دکتر خداپرست برنده جایزه نقد کتاب و پایان نامه ایشان به عنوان رساله شایسته تقدیر،  خانم دکتر شهیدی رساله دکتری تقدیر شده در جشنواره فارابی،‌ آقای دکتر فلاحی برنده جایزه جشنواره فارابی امسال و البته شایسته تقدیر  در سال گذشته، دکتر سید محمود یوسف ثانی برگزیده جایزه کتاب فصل در سال 1388 و موارد دیگر شاهد این مدعاست و نشان دهنده پتانسیل بالایی است که در مؤسسه وجود دارد و امیدواریم آن را قدر بدانیم و موجبات رشد بیش از پیش آن فراهم گردد.
ایشان بخش دوم صحبتهای خود را به اهمیت و ماهیت رشته فلسفه اختصاص دادند و در این زمینه به شعری از شیخ اجل  سعدی تمسک  جستند  که یا مکن با پیل‌بانان دوستی/ یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل.   ادامه دادند:
فلسفه همچون پیل است یا باید بدان نزدیک نشویم یا باید آنچنان ظرفیت خودمان و جامعه چنان بالا ببریم که تحمل این پیل را داشته باشد. چرا فلسفه به پیل تشبیه شده است؟ زیرا فیلسوف آموخته است افلاطون را باید دوست داشته باشد اما حقیقت را بیشتر. این یعنی عشق و محبت امری است و عقل و نقد، امری دیگر. فیلسوف مقلد نبوده و در پی یافتن مبانی و ریشه‌هاست. ناگفته پیداست این پویش نیز هیچ مناسبتی با امور متعارف و امور عادی زندگی انسانها ندارد، بلکه گاهی حتی عمیق‌ترین لایه های هستی و معرفت جامعه را  نشانه گرفته است. فلسفه مانند سایر علوم نیست و تغییر در نوع بینش فلسفی انسان و جهان، ابتدا خود انسان و سپس جهان را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین انسان در جامعه توسعه محور ناگزیر از تغییر است و راه توسعه جوامع بشری از رهگذر این پیل می‌گذرد. اما در خصوص مصرع دوم که یا بنا کن خانه‌ای در خورد پیل.
اهمیت و ماهیت رشته فلسفه به حدی است که جامعه باید  قدرت هاضمه خود را چنان بالا ببرد که فلسفه را تحمل کند، یا به تعبیر دقیق تر جامعه توسعه محور نه تنها باید نگرش فلسفی را تحمل کند بلکه باید حاشیه امنی را نیز برای آنها ایجاد کند تا بتوانند بدون محدودیت بیاندیشند و دستاوردهای خود را در اختیار جامعه قرار بدهند و به تعبیر  شاعر پس بنا کن خانه ای در خورد پیل.
تمدن اسلامی در دوره ای که آل بویه قدرت بلامنازع را در اختیار گرفتند از این حیث از چنین موهبتی برخوردار بود. و فضای مناسبی در آن ایام برای نحله‌های مختلف فکری ایجاد شد و ما امروزه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی باید تاریخ تمدن اسلامی را سرلوحه کار خویش قرار بدهیم و زمینه را برای شکوفایی تمام علوم بویژه علوم عقلی را که بیش از دیگر دانش‌ها محتاج صبر و تحمل است فراهم کنیم .
وی در بیانات پایانی خود ضمن توجه مجدد به ظرفیتها و پتانسیل های بالای مؤسسه توجه به  اهداف مصرح در بندهای اساسنامه مؤسسه را سرلوحه کار خود و اعضای هیات علمی مؤسسه دانستند.
وی از جمله به زمینه‌سازی مناسب برای ارتقای فعالیتهای پژوهشی مذکور در کشور، کمک به توسعه و گسترش پژوهش در زمینه حکمت اسلامی فلسفه غرب‌، کلام ، ادیان و عرفان، فلسفه تطبیقی‌، منطق، تاریخ و فلسفه علم، مطالعات علم و فلسفه دین، بررسی و شناسایی شاخه‌های نوین فلسفه و معرفی آن در کشور، پرداختن به دانشهای میان رشته ای بین فلسفه و علوم دیگر مثل فلسفه های مضاف، ‌فلسفه تکنولوژی،‌ کودکان، حقوق، ‌سیاست و هنر و غیره ، تصحیح و ترجمه و تألیف متون فلسفی، عرفانی، کلامی و دانشهای مرتبط با مؤسسه به زبانهای فارسی و خارجی در سطوح مختلف و ...  اشاره کردند . 
ایشان در همین راستا تصریح کرد: طبق آمار در مطالعات اخیر، در حال حاضر حدود پنج میلیون نسخه خطی در قرون اسلامی وجود دارد که هیچیک از آنها تاکنون تحقیق و تصحیح نشده‌اند، این امر به معنای این است که متون اسلامی ما از فرهنگ بسیار غنی برخوردار است لذا تلاش ما این است تا زمینه تصحیح این متون با حضور اساتید کشور در مؤسسه فراهم شود. به عنوان نمونه کشف الاسرار خونجی که توسط همکاران این مجموعه تصحیح شده است و جناب آقای دکتر فلاحی در این زمینه 4 مقاله پژوهشی را نیز منتشر کرده‌اند که در این کتاب چاپ شده است. ما باید بتوانیم این متون را به طور منقح در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهیم و زمینه ارتباطات و همکاریهای بین‌المللی خود را با مؤسسات علمی و بین المللی گسترش بدهیم. و از تمام بزرگوارنی که زحمت تشریف فرمایی و حضور در این مراسم را برخود تحمل کردند تقدیر  و سپاسگزاری می‌نمایم.

در ادامه این مراسم از آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد دعوت به عمل آمد که سخنانی را ایراد نمایند. ایشان که خود در حوزه فلسفه،‌ حقوق، فقه و.. صاحب نظرند و نخستین اثرشان با نام «عرفان و شهریاری» را به استاد سیدجلال الدین آشتیانی تقدیم کرده اند  و در آن به نظریات عرفانی و فلسفی در باب خلافت الهی انسان کامل اشاره نموده‌اند.
ایشان سخنان خود را با  ابیاتی از غزلیات حافظ آغاز کردند:
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم
شراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ریزیم
نسیم عطرگردان را شِکَر در مجمر اندازیم
چو در دست است رودی خوش بزن مطرب سرودی خوش
که دست افشان غزل خوانیم و پاکوبان سر اندازیم

و ضمن خوش‌آمد‌گویی به مقام محترم وزیر علوم، ‌مقدم ایشان را برای حکمت دوستان غنیمت و مبارک دانستند و به بیان ویژگیهای خاص مکتب تهران و شباهت‌های آن با مؤسسه به عنوان خانه حکمت پرداختند و تصریح نمودند:
در قرون اخیر سه مکتب و حوزه اصیل فلسفی به عنوان نامدارترین حوزه های فلسفی مطرح بوده‌اند،‌ حوزه اصفهان، حوزه شیراز و حوزه تهران. دشتکی‌ها و جلال الدین قوامی و امثال ایشان از نمایندگان مکتب شیراز و میرداماد و میرفندرسکی و صدرالمتالهین به عنوان نمایندگان مکتب اصفهان مطرح بوده اند. با صدرالمتالهین فلسفه دیگری به نام حکمت متعالیه در کنار فلسفة مشاء و اشراق سر در برآورد و در دوره فتحعلی شاه قاجار،‌ شاه، کشور را نیازمند حکمت می‌خواند و می‌گوید کشور بدون حکمت نتواند بزید. از اینرو ملاعلی بن جمشید نوری مشهور به ملاعلی نوری را به تهران فرامی خواند. از بزرگوارانی که نوصدرایی است و به عذر کهولت سن یکی از بهترین شاگردان خودش را  یعنی ملاعبدالله زنوزی پدر ملاعلی زنوزی را بجای خویش معرفی می‌کند و وی در مدرسه خان مروی سکنی می گزید و پدر و پسر موسس فلسفه و حکمت تهران می‌گردند و اینان موسس اندیشه های نو با طرحی نو از فلسفه صدرا  می‌شوند. در آن زمان 4 حکیم در چهار گوشه تهران 1. علی مدرس زنوزی 2. ملاحسین سبزواری 3. محمدرضا قمشه‌ای اصفهانی و 4. سید ابوالحسن جلوه افاده فیض می کند و طالبان علم را سیراب می‌سازند.
دکتر سید مصطفی محقق داماد به ذکر خاطره‌ای پرداختند و گفتند:
در یادداشت های جمالزاده خوانده بودم که نوشته‌هایی به زبان فارسی در کتابخانه استراسبورگ وجود دارد که دقیقا نمی‌دانیم از کیست؟ و در مسافرتی به آنجا رونوشتی از آن متن را از کتابخانه استراسبورگ تهیه کردم و بعدها متوجه شدم این یادداشت‌ها مربوط به ملاعلی آقاست و کنت ارتور دو گوبینو وزیر مختار فرانسه در سال 1271 از ملاعلی می‌خواهند شرح حال فلاسفه اسلامی را بنویسند و  گوبینو این سیر فلسفی را در کتاب خودش آورده است. غرض من از ذکر مکتب فلسفی تهران و ملاعلی زنوزی اینست که مکتب تهران دارای ویژگی منحصربفردی است که در دیگر حوزه های فلسفی دیده نمی‌شود و آن آغاز برخورد فلسفة شرق و غرب است. آقا علی مدرس سوالات بدیع الملک از نوادگان قاجار را پاسخ می‌دهند و نتیجه آن می شود، بدایع الحکم.
می‌خواهم بگویم این ویژگی، ویژگی خاص مکتب تهران است که معتقدم این ویژگی در خانه حکمت تهران یعنی مؤسسه محفوظ مانده است. اینجا خانه بزرگانی نظیر کربن‌ها و ایزوتسوها و... هست که به برکت همت  دکتر سید حسین نصر این باب آشنایی و ارتباطات گشوده شد. اگر مواجهه ای بین مرحوم علامه طباطبایی و کربن  اتفاق می‌افتد به برکت وجود دکتر سید حسین نصر است و بعد از او مردی با وجود همان خصائص یعنی دکتر اعوانی این باب همچنان گشوده باقی می‌ماند و ایشان دو عنصر آزادی گفت و گو و اندیشه آزاد و برخورد بین شرق و غرب را حفظ کردند . پرفسور لگنهاوزن به درخواست ایشان به مؤسسه آمدند  و منشأ خیرات کثیری شدند  و در دوره دکتر خسروپناه نیز با رشادت این آزادی اندیشه و بحثهای آزاد ادامه یافت و حال که وزیری علاقمند و پشتیبان علوم انسانی در راس کار است از دکتر ذکیانی می‌خواهم که این راه را باقوت هرچه بیشتر به پیش ببرند.
و از دکتر خسروپناه و بقیه می خواهم کدورت ها و مسائل جزیی را کنار بگذارند و ایشان به حدیثی که خواندند عمل قلبی کنند و برای ایشان توفیق بیشتر را از خداوند خواستارم . معاون محترم وزیر فرمودند آقای وزیر هیچ کجا برای معارفه، خودشان تشریف نمی برند و امروز در واقع تکریم عالمان و حکیمان کرده‌اند و از ایشان ممنونم.
این گفته مارکس مشهور است که تا امروز، فلاسفه برای تبیین جهان آمده‌اند و اکنون فیلسوفان در پی تغییر جهان‌اند. و ما هم می گوییم، حکیم هم در پی تبیین است و هم تغییر و مدعی هستم اگر کشور ما به مدیریت حکیمانه ایمان بیاورد و مدیریت علمی در کشور نهادینه شود ما دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت و بر مشکلات فائق خواهیم شد.
پس از صحبتهای آیت الله محقق داماد ، روسای قدیم و جدید مؤسسه به روی سن آمدند و احکام خود را از دستان وزیر محترم علوم دریافت نمودند.

 

و دکتر غلامی در پایان این مراسم سخنان پایانی را ایراد نمودند.

ایشان ضمن خوشوقتی از حضور در محفل بسیار وزین و بسیار معنوی این مراسم،‌ نکاتی را به استظهار حاضران در مجلس رسانیدند. و گفتند:
در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی مبتنی بر دوره بلوغ و پختگی نظام مبتنی بر اندیشه و فکر غنی اسلامی، ‌در مواجهه با نامهربانی‌های امروزة جهان غرب،‌ در جای جای کشورمان همچنان با نگاههای پرفروغ امید از نظام حاصل از تفکر و اندیشه خود امیدوارتر به آینده ای درخشان می نگرند و مؤسسه حکمت وفلسفه هم مبنای شکل گیری و هم تلاش درونی و هم استمرار توسعه و هدفگذاری است.
ایشان در ادامه توجه به جریان‌های فکری و فلسفی تاثیرگذار، احیای میراث غنی فلسفه ایران و جلب توجه جهانیان به آن و برقراری ارتباط با فیلسوفان و پژوهشگران ایرانی با فیلسوفان و پژوهشگران غربی و شرقی  را از دستاوردهای سالیان قبل موسسه دانستند و انتظار وزارتخانه هم استمرار با قوت همین تلاش هاست.
وی با بیان اینکه عملکرد این مؤسسه در پژوهش، آموزش و نشریه حکمت و فلسفه نشان می‌دهد که این نهاد تا حدود زیادی در انجام رسالت خود موفق بوده است، افزود: فعالیت این مؤسسه در طول این سال‌ها، به گونه‌ای بوده که گذر زمان و فراز و فرودهای سیاسی و اجتماعی نتوانسته آن را از تحقق و نسبی اهدافش بازدارد. متفکران، نویسندگان و مترجمان بسیاری در عرصه فلسفه خود را وامدار انجمن حکمت می‌دانند و شاید به همین دلیل بود که برخی از بزرگان انقلاب اسلامی تأکید داشتند باید مراقبت کرد تا این نهاد از گزندهای احتمالی مصون بماند و با عنوان و ساختاری متفاوت در مسیر تحقق رسالت خود پیش رود.
وزیر علوم ادامه داد: نتیجه این دوراندیشی و حسن تدبیر این بود که در خلال سالیان دراز این مؤسسه توانست در زمینه‌های گوناگون منطق، فلسفه اسلامی، فلسفه غربی، عرفان اسلامی، دین پژوهی مقایسه‌ای و مطالعات علم زمینه مساعدی را برای پژوهش‌های ماندگار فراهم کند.
به کمک متفکران گرانقدر و سرشناسی مانند ایزوتسو و نیز هانری کربن آثاری از سنت اسلامی احیا و به جهانیان معرفی شد؛ به طوری که مبانی نظری و ثمرات آن، از سوی این متفکران و دیگر استادان شاخص مانند دکتر حائری یزدی، استاد جلال‌الدین همایی و استاد سید جلال‌الدین آشتیانی و دیگران تدریس شد.
دکتر غلامی با اشاره به اینکه با تلاش متفکران، پژوهش‌های نوین و ماندگاری در منطق جدید و فلسفه علم پدید آمد و منتشر شد و نسل‌هایی از دانشجویان و محققان تربیت شدند که خود به غنای تفکر فلسفی در ایران کمک کردند، و گسترش تحولات اجتماعی و فرهنگی در دنیای امروز اندیشه فلسفی را به طور جدی تحت تأثیر قرار داده است. کافیست به دانش‌هایی بنگریم که تفکر فلسفی به شکلی عمیق در آن‌ها رخنه کرده و موجب شکل‌گیری زمینه‌های میان رشته شده است. لذا می‌توانیم انبوهی از مسائل را در اخلاق، سیاست، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، علوم پایه و دیگر رشته‌های علمی فهرست کنیم که اندیشه فلسفی در آنها نه تنها دقت و صحت مفاهیم و روش اجرایی را بررسی و سنجش می‌کند بلکه خود زمینه‌ساز شکل‌گیری پرسش‌های جدید و خلاقیت‌هایی برای مواجهه با این پرسش‌ها شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه فلسفه ذهن را ورزیده‌تر و به مسائلی انسانی حساس‌تر می‌کند، افزود: بی‌جهت نیست که در دهه‌های اخیر اشتیاق به کاربردی شدن اندیشه فلسفی و استفاده از آن در زندگی روزمره تا این حد بیشتر شده است چراکه امروزه به نظر می‌رسد، اندیشه فلسفی فهمی را در اختیار ما می‌گذارد که می‌تواند در موقعیت‌های ملموس کارایی داشته باشد.
دکتر غلامی با تاکید بر اینکه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در رشد و غنای اندیشه فلسفی در کشور سهم بسزایی داشته است و بزرگان این مؤسسه در این امر بسیار موثر بودند، ادامه داد: برای استفاده بیشتر و مطلوب تر از دانش و تجربه صاحب‌نظران لازم است که هر چند سال یکبار مدیریت نهادهای علمی تغییر کند و فرصت فعالیت خلاقانه در عین استفاده از تجربه مدیران قبلی در اختیار افراد دیگر قرار گیرد.
وزیر علوم با اشاره به انتصاب سرپرست جدید مؤسسه اظهار داشت: غرض از ایجاد تغییرات، کمک به رشد و بالندگی علمی و فرهنگی کشور است لذا با توجه به سوابق و تجارب علمی و مدیریتی دکتر ذکیانی، انتظار می‌رود ایشان با توجه به رسالت مؤسسه اهداف 6 گانه و وظایف 10 گانه مندرج در اساسنامه با همکاری اعضای هیئت علمی و هیئت امناء، روند تحقق اهداف مؤسسه مبتنی بر رسالت‌های آن را سرعت بیشتری ببخشد.
ایشان از زحمات خسروپناه  تقدیر و تشکر نمودند و از همت عالی ایشان در هدایت علمی و فراهم کردن رشد علمی اساتید و دانشجویان و حل مسأله سند ملکی مؤسسه تشکر نمودند و برای ایشان آرزوی سلامتی و مزید توفیقات نمودند و برای آقای دکتر ذکیانی در مسئولیت جدیدشان آرزوی موفقیت نمودند.

و در پایان این مراسم ،‌ حاضران در جلسه، با حضور اساتید برجسته و علاقمندان فلسفه در محوطه مؤسسه عکس یادگاری گرفتند.